کووید-19 در برخی از افراد باعث ایجاد یک مشکل شدید مغزی شده است

26 ژوئیه 2020-  محققان اعلام کردند که COVID-19 می تواند یک اختلال بالقوه کشنده ی مغزی را در برخی از افراد ایجاد کند. شواهد حاصل از کارآزمایی انجام شده توسط تیمی از دانشگاه کالج لندن (UCL)، نشان می دهد که این ویروس می تواند نوعی التهاب مغزی ایجاد نماید.

این بیماری التهابی مغزی به نام آنسفالومیلیت حاد منتشر (Adem) ، شباهت هایی با بیماری ام اس دارد. با این حال، این بیماری شدیدتر است و می تواند افراد را دچار ناتوانی طولانی مدت کند. در بعضی موارد، افراد بهبودی کاملی را تجربه کرده اند.

قبل از همه گیری، بخش عصب شناسی در UCL در هر ماه حدود یک مورد Adem را مشاهده می کرد، اما در ماه آوریل و ماه مه تعداد موارد Adem در هر هفته به دو تا سه مورد رسید.

دکتر مایکل زندی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: تاثیرات COVID-19 بر مغز را قبلاً در مورد هیچ ویروس دیگری ندیده ایم. آنچه که ما در بعضی از این بیماران شاهد بودیم Adem و مشکلات عصبی شدید بود، در حالیکه این افراد به بیماری ریوی خفیفی مبتلا بودند.

در این کارآزمایی بیش از 40 فرد مبتلا به COVID-19، که دچار عوارض مغزی نیز شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

از این شرکت کنندگان ، 12 نفر دچار التهاب سیستم عصبی مرکزی ، 10 نفر مبتلا به بیماری مغزی با دلیریوم یا روان پریشی، هشت نفر دچار سکته مغزی و هشت نفر دیگر دارای مشکلات عصبی محیطی بودند.

این یافته ها شواهد بیشتری از ابتلای برخی از بیماران مبتلا به کرونا به مشکلات بهداشتی طولانی مدت ارائه نمود.

دکتر زندی به متخصصان بهداشت و درمان در سراسر جهان توصیه نمود که نسبت به علائم شناختی مانند از دست دادن حافظه، خستگی، بی حسی و ضعف، هشیار باشند.

وی افزود: به نظر می رسد مغز در این بیماری درگیر می شود.

دکتر راس پاترسون، نویسنده اول مشترک این مقاله، از انستیتوی عصب شناسی کوئین اسکوئر UCL ، گفت: با توجه به اینکه از شیوع بیماری COVID-19 فقط چند ماه می گذرد، ما هنوز از آسیب های طولانی مدت آن، اطلاع کافی نداریم.

وی گفت: پزشکان باید از اثرات عصبی احتمالی این بیماری آگاهی داشته باشند، زیرا تشخیص زود هنگام مشکلات مغزی و عصبی می تواند نتایج بیماران را بهبود بخشد. افرادی که از این بیماری ویروسی بهبود می یابند، در صورت بروز علائم عصبی، می توانند به متخصصان مغز و روانشناسان مراجعه کنند.

این مطالعه در مجله Brain منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/covid-19-found-to-trigger-a-severe-brain-condition-in-some-people.html